آلبالو با نام علمی Prunus cerasus متعلق به خانواده  گلسرخیان است. این میوه، بسیار محبوب ایرانیان  بوده و نخستین بار رومی ها این میوه را به انگلیس وارد کردند و در قرن شانزدهم میلادی، هنری هشتم، کشت آلبالو را در انگلستان متداول کرد. نخستین بار بذر درخت آلبالو را مهاجران انگلیسی در 1629 میلادی به آمریکا وارد کردند. بعد از آن فرانسوی ها هسته های آلبالو را در امتداد رودخانه سن لوران کاشتند. درختان آلبالو بخش بزرگی از باغ های مهاجران فرانسوی در شهرهایی مثل دیترویت و وینسنس را به خود اختصاص می داد.
آلبالو به دلیل خواص بی نظیر خود در انواع روش های مختلف از جمله آلبالو خشک شده استفاده می شود. یکی از روش های خشک کردن آلبالو، استفاده از دستگاه خشک کن آلبالو می باشد که در ادامه این مقاله به این مورد خواهیم پرداخت.

 

طرز خشک کردن آلبالو

 

ویژگی ها و خواص آلبالو

میوه آلبالو حاوی خواص بسیار زیادی بوده و یک میوه بسیار مفید برای بدن انسان می باشد. در ادامه به برخی از ویژگی های ممتاز آلبالو خواهیم پرداخت؛

  1. پاکسازی بدن و کلیه ها
  2. تقویت سیستم ایمنی
  3. پیشگیری از بروز سرطان
  4. کلاژن سازی پوست
  5. جلوگیری از افزایش فشار خون
  6. کاهش پوسیدگی دندان
  7. کاهش شدت حمله های آسم
  8. کنترل قند خون در بیماران دیابتی
  9. درمان بی خوابی با آلبالو
  10. کاهش وزن و میزان چربی
  11. درمان گرفتگی عروق
  12. درمان کبد چرب
  13. کاهش درد و التهاب
  14. درمان جوش و آکنه
  15. از بین بردن صفرا

 

خواص البالو

 

روش های مصرف آلبالو

میتوان میوه آلبالو را به چندین روش استفاده کرد. مثلا مربا آلبالو، شربت آلبالو، آب آلبالو ، خورشت آلبالو، بستنی آلبالو ، آلبالو پلو، ترشی آلبالو ، کیک البالو، ، شیرینی، انواع دسر و …

علاوه بر مصرف میوه آلبالو، چوب و دم آن نیز برای روماتیسم، آرتروز، درمان سنگ کلیه، سلولیت، اسهال، عفونت دستگاه ادراری، نقرس، کلیه درد و … مفید است. همچنین روغن هسته آلبالو، جوش و آکنه صورت را درمان می کند. روغن هسته آلبالو نیز یک آبرسان خوب برای پوست بوده و باعث زیاد شدن سنتز کلاژن پوست شده و چین و چروک پوست را درمان می کند.

 

روش های مصرف آلبالو

 

خواص آلبالو خشک شده

آلبالو خشک در طول سال ها محبوبیت زیادی در میان سایر میوه ها پیدا کرده است و حاوی بیشترین مقدار از ویتامین ها و مواد مغذی است. آلبالو خشک‌شده یک میان وعده عالی است. در ادامه به فواید آلبالو خشک شده خواهیم پرداخت؛

  • کاهش التهاب و درد

آلبالو به دلیل داشتن آنتی‌ اکسیدان‌، آنتوسیانین و منگنز، خواص ضد التهابی داشته و در کم شدن درد های مفصلی و آرتروز موثر هستند. آنتوسیانین و دیگر ترکیبات موجود در خواص البالو، آنزیم پیش التهابی به نام سیکلواکسیژناز تولید می‌کنند که عملکردی شبیه ایبوبروفن و دیگر مسکن‌های ضد التهابی دارد و باعث کاهش تورم نیز می‌شود.

 

  • تقویت سیستم ایمنی

همانطور که اشاره کردیم آلبالو مانند همه میوه‌ ها و سبزیجات دارای آنتی‌اکسیدان قوی و ضد ویروس است. فلانوئیدهای موجود در آن قابلیت بالایی برای رویارویی با عفونت‌ها داشته و خاصیت ضد میکروبی فوق‌العاده‌ای دارند. همین ویژگی در از بین بردن عفونت‌ ها و میکروب‌های و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش به‌سزایی دارد. همچنین به دلیل داشتن آنتوسیانین، آلبالو باعث افزایش گردش خون شده و با داشتن ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی و افزایش کلاژن‌سازی می‌شود.

 

  • پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان و سه ماده موثر که عبارتند از «پرلیل الکل»، «لیمونن» و «الاژیک اسید»، از بروز سرطان جلوگیری می کند. این مواد در برابر سرطان سینه، ریه، کبد، پوست و روده بزرگ از بدن محافظت می‌کنند.

در تحقیقات مشاهده شد که مصرف مرتب آلبالو در رژیم غذایی‌، به کاهش تکثیر سلول‌های سرطانی در موش‌ ها کمک زیادی کرده و آنتوسیانین موجود در آن باعث کم شدن تعداد سلول‌های سرطانی روده بزرگ در انسان شده است.

 

  • پاکسازی پوست

آلبالو خواص شگفت‌ انگیزی بر پوست دارد. آلبالو با داشتن مقدار زیادی ویتامین A و C برای تقویت بافت همبند پوست و بافت کلاژن‌ ساز پوست مفید بوده و باعث جوانی و شادابی پوست می‌گردد. همچنین میوه آلبالو باعث پاکسازی، شفافیت و روشنی پوست می‌شود.

 

خواص آلبالوی خشک شده

 

  • کاهش چربی بدن

آلبالو متابولیسم را در بدن تنظیم کرده و با چربی‌ ها مبارزه می‌کند. آنتوسیانین باعث کاهش چربی‌ها و از بین رفتن چاقی، خصوصا چاقی شکمی می‌شود. از طرفی آلبالو با داشتن فیبر بالا و کربوهیدرات‌ ها با گلاسمی پایین باعث از یک سو و کاهش کلسترول بد خون از سوی دیگر باعث کم شدن چربی‌های شکمی و لاغری می‌شود.

 

  • کمک به رفع بی خوابی

میزان زیادی تریپتوفان و آنتوسیانین در این میوه وجود دارد. این دو ماده به تولید ملاتونین در بدن کمک می‌کنند. ملاتونین هورمون های خواب را تنظیم می‌کند. بنابراین اگر یک ساعت قبل از خواب، آب آلبالو بخورید، خواب بهتر و مناسب‌تری خواهید داشت. البته فراموش نکنید که آب میوه‌ طبیعی بدون شکر افزوده، مفید خواهد بود.

 

  • کاهش شدت حملات آسم

آلبالو به دلیل داشتن ویتامین C بالا و فواید ضد التهابی خود، در بهبود آسم موثر است. وجود کوئرستین و آنتوسیانین باعث تاثیرگذاری آن در مقابله با عفونت‌ها بوده و می‌توانند شدت حملات آسم را کاهش دهند. کوئرستین به شکل یک برونکودیلاتور (بازکننده برونش ها و گشاد کننده ریه) عمل کرده و مقابله با آسم را آسان تر می‌سازد.

 

  • بهبود عملکرد کلیه ها

معمولا مواد غذایی که حاوی انتی اکسیدان هستند، به پاکسازی و بهبود عملکرد کلیه کمک می‌کنند. یکی از این مواد غذایی، آلبالو است که با پاکسازی کلیه، باعث کارکرد بهتر و سلامت این عضو می‌شود. همانطور که گفتیم مواد و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن و همچنین میزان پتاسیم ملایم آن، در سلامت کلیه‌ها موثر بوده و در دفع سنگ کلیه و عفونت‌های احتمالی تاثیرگذار خواهند بود.

 

  • تنظیم قند خون

اگر مبتلا به دیابت هستید، بسیار مهم است که سطح قند خون شما کنترل شود و بر مصرف مواد غذایی نظارت دقیق داشته باشید. از آنجایی که آلبالو دارای شاخص گلاسمی پایین است، می‌توانید در حد متعادل از آن استفاده کنید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این میوه، به تنظیم قند خون کمک کرده و احتمال ابتلا به دیابت و اثرات سوء این بیماری را کاهش می‌دهد.

مواد موثر و تاثیرگذار موجود در آلبالو، آنتوسیانین و کوئرستین، سبب تنظیم قند خون و کم شدن قند خون ناشتا در بیماران دیابتی می‌شوند.

 

  • کمک رسانی به کبد

دمنوش آلبالو در پاکسازی کبد نقش موثری دارد. به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و آنتوسیانین که خاصیت ضدعفونی دارند و همچنین نقش آن ها در دفع سموم و مواد مضر از کبد و از بدن، این میوه با پاکسازی کبد به سلامت آن و دیگر اعضاء بدن و شفافیت و شادابی چهره و پوست، کمک بسیاری می‌کند.

 

مزیت های آلبالوی خشک شده

 

روش های خشک کردن آلبالو

آلبالو یکی از مفید ترین میوه های تابستانی است که از آن برای تهیه انواع کیک ها و شیرینی و غذاها و دسرها استفاده می شود. بسیاری از افراد با رسیدن فصل آلبالو، مربا و شربت آلبالو و آلبالو خشک شده تهیه می کنند تا به مدت طولانی تری از این میوه خوشمزه استفاده کنند.

اگر شما نیز قصد خشک کردن آلبالو را دارید، بهتر است آن را با دستگاه میوه خشک کن، خشک کنید تا کیفیت آن بیشتر حفظ شود و همچنین مورد هجوم گرد و غبار و کرم ها و حشرات موذی قرار نگیرد. با خرید دستگاه میوه خشک کن آلبالو می توانید حتی در فصول سرد سال نیز آلبالو داشته باشید و از خواص بی نظیر آن برای بدن استفاده کنید.

انواع روش های خشک کردن آلبالو شامل موارد زیر می باشد:

  1. خشک کردن آلبالو در آفتاب

برای خشک کردن آلبالو در آفتاب، در  ابتدا باید آلبالوها را شسته و دم آنها را جدا کنید. بعد به میزان دلخواه به آلبالو های شسته شده نمک بزنید. پارچه تمیزی را در آفتاب پهن کرده و یک تا سه روز اجازه دهید تا آلبالوها در آفتاب خشک شوند. پس از خشک شدن آلبالو ها، دوباره آنها را شسته و نمک بزنید و 1 ساعت دیگر در نور آفتاب قرار دهید تا آماده شوند.

برای خشک کردن آلبالو بدون هسته در آفتاب، آلبالوها را بشویید و دم آنها را جدا نمایید. دو روز آلبالو ها را روی پارچه ای در زیر آفتاب خشک کنید. بعد با فشار دست، هسته آنها را خارج کنید. پس از خارج کردن هسته ، آلبالو ها را با آب سرد آبکشی کنید و منتظر بمانید تا آب اضافی آنها خارج شود. آلبالو ها را روی سینی پهن کنید و در محیط خانه یا بیرون خشک کنید.

 

انواع روش های خشک کردن آلبالو

 

  1. خشک کردن آلبالو در فر

آلبالوهای رسیده و درشت را با آب بشویید و ساقه های آن ها را جدا کنید. پس از خشک کردن آلبالوها با دستمال هسته های آنها را با استفاده از یک دستگاه خارج کننده هسته آلبالو، جدا کنید. آلبالوها را در سینی فر بچینید و در فر با دمای 74 درجه سانتی گراد ، حدود 3 ساعت قرار دهید. پس از چروک شدن آلبالوها، دما را به 57 درجه کاهش دهید و برای 16 تا 24 ساعت مجددا در فر بگذارید. آلبالو ها پس از آماده شدن کاملا بدون آب و چروکیده هستند.

 

  1. خشک کردن آلبالو با توستر

آلبالو ها را با آب شسته و ساقه های آن ها را جدا کنید. درون سینی توستر یک فویل بکشید . آلبالوها را درون سینی بریزید و ده دقیقه با 125 درجه سانتی گراد، اجازه دهید تا حرارت ببینند .بعد از ده دقیقه، آلبالوها را مداوم زیر و رو کنید و نمک بپاشید. حدودا بعد از 2 ساعت پوست ان ها چروک می شود.

 

  1. خشک كردن آلبالو با دستگاه خشک کن

خشک کردن آلبالو با دستگاه خشک کن، فرآیند آسانی است که فقط با رعایت چند نکته می توان آلبالو خشک با کیفیت و خوش طعمی را تولید کرد. برای خشک کردن آلبالو در دستگاه های خشک کن باید از آلبالوهای رسیده و هم اندازه استفاده کنید تا ویتامین آن از بین نرود و کیفیتش هنگام خشک شدن حفظ شود.

خشک کن آلبالو را با دمای 200 درجه گرم کنید. هسته ها و ساقه های آلبالو را جدا کرده و به طور مساوی روی توری سیمی قرار دهید. به مدت 6 ساعت در خشک کن آلبالو قرار دهید. آن را بردارید و بگذارید کاملا روی سینی خنک شود. برای نگهداری یک ظرف دربسته از هوا منتقل کنید.

 

خشک کردن آلبالو با دستگاه خشک کن

 

خرید دستگاه خشک کن آلبالو

امروزه انواع دستگاه میوه خشک کن خانگی و صنعتی در بازار موجود است که هر فرد متناسب با نیاز خود می تواند مناسب ترین مورد را خریداری نماید. با توجه به مصرف بالای انواع میوه خشک مانند آلبالو خشک، تولید انبوه آنها به طور صنعتی صرفه اقتصادی دارد. از این رو برای خشک کردن آلبالو در حجم بالا نیاز به دستگاه میوه خشک کن صنعتی است. دستگاه های میوه خشک کن صنعتی قابلیت بالایی در خشک کردن انواع میوه از جمله آلبالو را دارند که در کوتاه ترین زمان با بهترین دما، انواع میوه خشک را تولید می کنند. دستگاه های میوه خشک کن صنعتی با بهترین تکنولوژی ها تولید می شوند از این رو بسیار مجهز هستند و با یک بار برنامه ریزی می توانند رطوبت آلبالو را بگیرند و آن را به بهترین شکل خشک کنند.

دستگاه های میوه خشک کن ها انواع متفاوتی دارند که دارای شکل ظاهری و مکانیسم مختلفی هستند. اکثر دستگاه های میوه خشک کن، صفحه های نمایشگر دارند که به آسانی می توان زمان و دمای لازم برای خشک کردن آلبالو را کنترل کرد و با استفاده از اپراتوری ماهر دستورات لازم را برای خشک کردن آلبالو به دستگاه داد.

آلبالو خشک شده توسط دستگاه خشک کن صنعتی یا خانگی یکی از بهترین روش های نگهداری آن است که با حفظ کیفیت و خاصیت، از فاسد شدن آن جلوگیری می شود.

 

خرید دستگاه خشک کن آلبالو,قیمت دستگاه خشک کن آلبالو

 

قیمت دستگاه خشک کن آلبالو

شرکت تاوریس صنعت با طراحی کردن و در ادامه ساخت دستگاه خشک کن آلبالو، در ظرفیت های مختلف باعث شده تا مشتریان این دستگاه ها در کمترین مدت زمان آلبالو ها را در حجم بالا خشک کنند.

این شرکت مفتخر است که با فروش انواع دستگاه های خشک کن صنعتی، نیمه صنعتی، خانگی و فروش انواع دستگاه های خشک کن خانگی خود را با کیفیت و قیمت مناسب، برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد. تمامی ماشین آلات این شرکت دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می باشند.

این شرکت دستگاه های خشک کن صنعتی و نیمه صنعتی خانگی را تولید می کند و شما می توانید حجم زیادی آلبالو را در مدت زمان کم در آن خشک کنید. می توانید جهت کسب اطلاع بیشتر در مورد دستگاه آلبالو خشک کن و همچنین دستگاه خشک کن صنعتی، دستگاه خشک کن خانگی، فروش انواع دستگاه های خشک کن صنعتی، فروش انواع دستگاه های خشک کن خانگی، خرید انواع دستگاه های خشک کن صنعتی، به وب سایت مراجعه فرمایید.

مقاله های مرتبط مشاهده همه