زردآلو (نام علمی: Prunus armeniaca) یک گونه از خانواده گلسرخیان است. این درخت کوچک با میوه خوراکی، حدودا 3000 سال پیش از میلاد مسیح از مرز روسیه و چین، از طریق “جاده ابریشم” به اروپا وارد شد و همچنین از طریق تجارت شتر در خاورمیانه گسترش پیدا کرد. امروزه کشور ایران در بین کشور های تولید کننده زرد آلو در جهان، رتبه سوم را دارد.
این میوه به دلیل خوشمزه بودن و همچنین خواص مفیدی که برای بدن دارد، از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. به همین دلیل در انواع شکل های مختلف از جمله خشک شده یا همان قیسی مصرف می شود. بهترین روش برای این کار، استفاده از دستگاه خشک کن زردآلو می باشد.

در این مقاله می خواهیم به نحوه خشک کردن زردآلو با دستگاه میوه خشک کن زرد آلو بپردازیم. همراه ما باشید.

 

خواص زردآلو

 

خواص زردآلو

زردآلو جزو میوه هایی هست که بسیار مغذی می باشد و یک انتخاب عالی برای میان ‌وعده‌ای سالم و مقوی خواهد بود. این میوه به بهبود بیماری‌ها و حفظ سلامتی کمک می‌کنند. از جمله خواص این میوه می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. تقویت دستگاه گوارش
  2. کمک به درمان دیابت
  3. نقش موثر در بهبود بینایی
  4. جلوگیری از آسیب کبد
  5. کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی
  6. کاهش وزن و متابولیسم بدن
  7. تقویت سلامت استخوان ها
  8. موثر در درمان کم خونی
  9. موثر در درمان بیماری‌ های تنفسی
  10. بهبود وضعیت پوستی
  11. تاخیر در ظهور نشانه ‌های پیری
  12. کمک به درمان اختلالات پوستی
  13. تقویت رشد مو
  14. درمان مشکلات پوست سر
  15. پیشگیری از سرطان

 

روش های مصرف زردآلو

 

روش های مصرف زردآلو

  1. زردآلو خشک شده: این محصول مقوی را شما می توانید با دیگر مغزیجات و تنقلات مخلوط کرده و همیشه روی میز برای پذیرایی از مهمان ها داشته باشید. برای تهیه زرد آلوی خشک شده یا همان قیسی، می توانید اقدام به خرید دستگاه خشک کن زرد آلو کنید. با اخشک کردن زرد آلو همچنین می توانید کسب درآمد کنید.
  2. مربا زردآلو: تابستان از فصل هایی می باشد که به دلیل تنوع میوه های خوش طعم و رنگ خانمها اقدام به تهیه مربای خانگی می کنند. یکی از مربا های خوش طعم فصل تابستان مربای زردآلو می باشد.
  3. شربت زردآلو: هنگام تهیه مربای زرد آلو می توانید شربت به دست آمده را نیز نگه داری کنید تا در روز های گرم تابستانی، یک نوشیدنی سرد و خوشمزه داشته باشید.
  4. لواشک زردآلو: مصرف لواشک همیشه طرفداران زیادی دارد. لواشک زردآلو یکی از خوشمزه ترین محصولات می باشد که به دو روش صنعتی توسط دستگاه خشک کن لواشک و خانگی تولید می شود.
  5. کمپوت زردآلو: همیشه پزشکان توصیه می کنند که مصرف میوه و سبزیجات را در سبد غذایی خود قرار دهید. اما از آنجایی که امکان مصرف میوه های تازه همیشه و در همه فصل ها امکان پذیر نیست کمپوت یکی از محصولات مقوی می باشد که می توان جایگزین کرد. کمپوت زردآلو حاوی ویتامین C بوده و بسیار خوشمزه می باشد.
  6. پاستیل زردآلو: پاستیل یکی از محصولات پرطرفدار در بین تمامی افراد مخصوصا کودکان می باشد. پاستیل در طعم های متفاوتی تهیه می شود. پاستیل زردآلو نیز یکی از محصولات خوش طعم است که دارای خواص زیادی می باشد.
  7. دسر زردآلو: یکی از دسر های خوشمزه فصل تابستان، دسر زردآلو می باشد و مناسب مهمانی ها و تولد هاست. در فصل تابستان این دسر طرفداران زیادی دارد.
  8. پوره زردآلو: پوره زردآلو مناسب کودکان بوده و مادران می توانند این محصول خوشمزه و مغذی را در خانه نیز برای کودکان خود  تهیه کنند.
  9. کیک زردآلو: همیشه در بین انواع کیک ها،کیک هایی که با میوه درست میشوند بسیار خوشمزه می باشد و به راحتی حتی می شود در خانه هم این کیک خوشمزه را تهیه کنید. شما حتی می توانید با میوه های منجمد نیز در دیگر فصل های سال کیک تهیه کنید. کیک زردآلو از کیک های تابستانه می باشد که طعم بی نظیری دارد.
  10. مارمالاد زردآلو: مارمالاد زردآلو بسیار طعم خوب و بی نظیری دارد و علاوه بر مغذی بودن، ظاهر بسیار زیبایی دارد و مناسب مهمانی ها نیزمی باشد.

 

مربای زردالو

 

خواص زردآلو خشک شده (قیسی)

زردآلوی خشک سرشار از مواد مغذی مهم از جمله فیبر، پتاسیم، آهن و ویتامین C است. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که زردآلوی خشک ممکن است برای زنان باردار فوایدی داشته باشد. اگر زردآلوی خشک را مانند هر میوه‌ خشک شده‌ دیگر به مقدار متعادل مصرف کنید، می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید. در ادامه به بررسی خواص زردآلو خشک می ‌پردازیم؛

 

  • سرشار از مواد مغذی

زردآلوی خشک سرشار از مواد مغذی حیاتی برای بدن است.

ارزش غذایی 100 گرم زردآلوی خشک شده:

کالری

241

پروتئین

4 گرم

چربی

5 گرم

کربوهیدرات

63 گرم

فیبر

3 گرم

پتاسیم

1160 میلی گرم

کلسیم

55 میلی گرم

آهن

3 میلی گرم

منیزیم

32 میلی گرم

فسفر

71 میلی گرم

ویتامین  C

1 میلی گرم

سلنیوم

2 میکروگرم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • کمک به کاهش وزن

مصرف زردآلوی خشک به مقدار متعادل می‌تواند در کاهش وزن اثرگذار باشد. زردآلو کالری زیادی دارد اما حاوی فیبر نیز می باشد و مصرف متعادل آن، در رسیدن به اندامی ایده ال به شما کمک کند.

تحقیقات نشان می دهند که مصرف میوه‌ های خشک شده به‌ عنوان میان وعده یا همراه با غذا می‌تواند اشتها را کاهش و رضایت از غذا را افزایش دهد و کالری مصرفی در طول روز را کم کند.

فیبر زیاد موجود در زردآلوی خشک به دلیل ایجاد احساس سیری برای مدت زمان طولانی، به کاهش وزن کمک می‌کند.

 

  • کمک به درمان آنمی

آهن موجود در زردآلوی خشک می‌تواند در درمان آنمی مفید باشد. کمبود هموگلوبین (مولکول‌های حمل‌کننده‌ اکسیژن در بدن) که به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود، باعث بروز آنمی می شود. آنمی باعث خونریزی شدید در معده و التهاب مزمن می شود.

خانم های باردار و خانم هایی که پریود می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند. مصرف زردآلوی خشک بهترین روش برای درمان آنمی محسوب می‌شود. زرد آلوی خشک شده منبع خیلی خوبی از آهن، همچنین ویتامین C است و به همین دلیل به بهبود جذب آهن کمک می‌کند.

 

خشک کردن زردآلو با دستگاه خشک کن زردآلو

 

  • کمک به درمان یبوست

فیبر موجود در زردآلوی خشک باعث درمان یبوست است. فیبر غذایی حجم مدفوع را افزایش داده و به حرکت آن در روده‌ بزرگ سرعت می‌بخشد. زمانی که فیبر در روده تخمیر می‌شود، اسیدهای چرب با زنجیره‌ کوتاه تولید می‌شوند. این موضوع میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد. این مسأله در بهبود غلظت، کمیت و حرکت مدفوع مفید بوده و به درمان یبوست کمک می‌کند.

 

  • کمک به درمان دیابت

میوه‌های خشک شده مثل زردآلو، شاخص گلیسمی پایینی دارند. مطالعات نشان می‌دهند که میوه‌های خشک شده، سطح قند خون را زیاد افزایش نمی‌دهند. دریافت میزان متوسطی از فروکتوز از میوه‌های خشک شده ممکن است به کنترل سطح قند خون بعد از غذا خوردن کمک کند. همچنین نشان داده شده که زردآلوی خشک اثرات مفیدی روی سطح انسولین خون دارد.

 

  • تقویت سلامت چشم

لوتئین و زیگزانتین موجود در زردآلوی خشک برای چشم‌ها مفید است. این ترکیبات به‌عنوان فیلترهای نور آبی (بلولایت) عمل کرده و از بافت ‌های چشم در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می‌کنند. علاوه بر این ممکن است خطر ابتلا به آب‌مروارید را کاهش دهند.

 

  • بهبود تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها

سطح پایین تراکم مواد معدنی استخوان‌های خانم های مسن و خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی هستند، یک مشکل رایج به شمار می‌رود. این عارضه، علت اصلی پوکی استخوان و دیگر مشکلات مربوط به استخوان‌ها می‌ باشد. بورون (Boron) موجود در زردآلوی خشک، تراکم مواد معدنی استخوان‌ها را بهبود میبخشد.

در یک مطالعه خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند، به مدت یک سال هر روز 3 تا 4 میلی‌گرم بورون مصرف کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان، بهبود تراکم مواد معدنی استخوان‌ها را تجربه کردند.

 

  • محافظت از پوست در برابر آسیب‌ها و پیر شدن

زردآلوی خشک حاوی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. همچنین زردآلوی خشک به‌طور طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین A (رتینول) نیز میباشد. این ویتامین نقش مهمی در سلامت پوست دارد.

 

خواص زردآلو خشک شده (قیسی)

 

روش های خشک کردن زردآلو

یکی از روش های مناسب برای نگه داشتن زردآلو میوه خوشمزه تابستانی، خشک کردن زردآلو می باشد. چراکه با خشک کردن زردآلو می توان آن را تا چند ماه نگهداری کرد. روش های مختلفی برای خشک کردن زردآلو وجود دارد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد؛

  • خشک کردن زردآلو در زیر نور آفتاب
  • خشک کردن زرد آلو با دستگاه خشک کن زردآلو

 

  1. خشک کردن زردآلو در زیر نور آفتاب

یکی از روش های سنتی برای تهیه زرد آلو خشک شده، قرار دادن آن ها در زیر افتاب می باشد. مزایای این روش عدم نیاز به استفاده از انرژی برق و گاز و استفاده از نیروی خورشید برای خشک کردن می باشد.

اما این روش معایبی نیز دارد که شامل موارد زیر می باشد؛

نیاز به صرف زمان طولانی جهت خشک کردن زردآلو

آلوده شدن زردآلو ها در نتیجه عوامل طبیعی مانند خاک، حشرات و

عدم وجود بهداشت کافی به علت خشک شدن زردآلو در فضای باز

 

روش های خشک کردن زردآلو

 

  1. خشک کردن زردآلو با دستگاه خشک کن زرد آلو

مناسب ترین روش جهت خشک کردن زرد آلو، استفاده از دستگاه خشک کن زردآلو می باشد. در دستگاه خشک کن زردآلو از روش های مختلفی جهت خشک کردن زردآلو استفاده می شود. این روش مزایای مختلفی دارد که عبارتند از ؛

  • کاربرد و استفاده آسان از آن
  • جلوگیری از هدر رفتن میوه‌ها
  • خشک کردن میوه ها در کمترین زمان ممکن
  • توانایی خشک کردن مقدار زیادی از میوه ها
  • حفظ ارزش غذایی میوه ها
  • صرفه جویی در زمان

 

خرید دستگاه خشک کن زرد آلو

 

خرید دستگاه خشک کن زردآلو

با توجه به این که انواع مختلفی از دستگاه های میوه خشک کن وجود دارد، شما می توانید متناسب با نیاز خود اقدام به خرید دستگاه مورد نظرتان کنید. این دستگاه ها در سه مدل دستگاه خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی طراحی و تولید می شوند و شما می توانید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید این دستگاه ها کنید. با توجه توضیحات ارائه شده، اگر می خواهید که یک دستگاه خشک کن زرد آلو با کیفیت و با قیمت بسیار مناسب تهیه کنید، می توانید از محصولات تاوریس صنعت استفاده کنید. تاوریس صنعت یکی از مجموعه های فعال در زمینه طراحی و تولید محصولاتی مانند دستگاه خشک کن زرد آلو است. این شرکت با طراحی و تولید محصولاتی با کیفیت توانسته رضایت مخاطبان خود را بدست آورد. جهت اطلاعات بیشتر می توانید با استفاده از گزینه های موجود در وب سایت کوهیتر شماره تماس خود را ثبت کرده تا کارشناسان فروش کوهیتر در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.

 

خرید دستگاه خشک کن زردآلو,قیمت دستگاه خشک کن زردآلو

 

قیمت دستگاه خشک کن زردآلو

قیمت دستگاه خشک کن زرد آلو با توجه به فاکتور هایی همچون امکانات، طرز خشک کردن زردآلو  و … تعیین می شود.

مقاله های مرتبط مشاهده همه