آشنایی با کیوی و خواص آن

 

کیوی گیاهی گروه گیاهان دو لپه ای های تک لپه ای در راستای خلنگ سالان و رده کیویان. این گیاه جنوب چین و میوه جمهوری خلق چین هست.میوه ان به شکل تخم مرغ و به اندازه یک تخم مرغ بزرگ هست و پوست قهوه ای و گوشت سبز دارد این میوه در کشور چین به انگور فرنگی شناخته میشود.

 

کیوی

 

مهم‌ترین خواص کیوی

 

خواص کیوی برای کمک به جوانسازی پوست

کیوی، فقط یک میوه خوش مزه و سرشار از مواد مغذی نیست بلکه یک ماده کاملا  طبیعی و  عالی برای مراقبت از پوست هم محسوب می شود همچنین حاوی مواد مغذی بالایی هست.

 

خواص کیوی برای پوست

ویتامین C و E و آنتی اکسیدان است این مواد برای تقویت و جوان سازی سلامت پوست  انسان کاملا ضروری می باشند و علاوه بر این، کیوی حاوی مقدار زیادی  فیبر و آنتی اکسیدان است که آن را به یک ملین عالی تبدیل می کند. مصرف منظم آب کیوی، در دفع سموم و مواد اضافی در بدن موثر است بنابراین، باعث داشتن پوستی سالم و صاف می شود. کمک به بازسازی سلول های پوستی با کیوی:ویتامین E موجود در کیوی، پوست شما را مرطوب نگه می دارد. این ماده، برای بازسازی سلول های پوست به کار رفته و انعطاف پذیر و جوان می کنند.

خواص کیوی برای ریزش مو

میوه هایی مانند کیوی که حاوی  ویتامین های C و E هستند، می توانند به مبارزه با ریزش مو کمک کرده و سلامت مو را حفظ کنند.کیوی، حاوی مقدار زیادی  از این دو ویتامین ضروری است. این میوه استوایی، حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، روی و فسفر است که گردش خون را تحریک کرده و در نتیجه، رشد مو را تسریع می کند. علاوه بر این سرشار از آهن، ماده مغذی لازم برای افزایش سلامت مو است. کمک به تشکیل کلاژن پوست سر:کیوی، حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به تشکیل کلاژن پوست سر کمک می کند. ویتامین C، همچنین جذب مواد مغذی را در پوست سر آسان کرده و موی شما را تغذیه می کند.

 

کیوی

 

خواص کیوی برای زیبایی

ویتامین C موجود در کیوی به روشن شدن و صاف شدن پوست نیز کمک می کند. کمک به درمان و روشن شدن تیرگی های زیر چشم:این روزها یک عارضه معمول است. تقریبا تمام زنان به دنبال درمان طبیعی برای خلاصی از تیرگی های سیاه دور چشم هستند. شما می توانید با کمک ورقه های کوچکی از کیوی، آن را از بین ببرید.یک ورقه کیوی را روی چشم های تان بگذارید و 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید. زمانی که کیوی را برداشتید، صورت تان را با آب ملایم بشویید. انجام هر روزه این کار به روشن شدن حلقه های تیره دور چشم شما کمک می کند.

 

خواص کیوی برای دستگاه گوارش

میوه کیوی، هر نوع عدم تعادل در دستگاه گوارش را با تغذیه کردن آن و عمل کردن مانند یک پروبیوتیک، اصلاح می کند. به علاوه، این میوه گرمسیری دارای اکتینیدین نیز هست، آنزیمی که پروتئین ها را شکسته و به هضم آن کمک می کند.کیوی برای کمک به کاهش وزن شما:تعجب دارد، چگونه کیوی برای کاهش وزن مفید است؟خوب، اگر به دنبال کاهش وزن هستید، کیوی، یک راه حل عالی است اما با مزه غذاهای شما تداخلی ندارد.یک کیوی چقدر کالری دارد؟100 گرم کیوی فقط 55 کالری دارد و مزه متمایز آن ممکن مورد علاقه افراد زیادی باشد. کیوی، حاوی فیبر حل شدنی نیز هست که باعث کاهش گرسنگی، میشود و احساس سیری را افزایش می دهد.

 

  کیوی

 

خواص کیوی برای استخوان

افرادی که استخوان های ضعیف و شکننده دارند باید اضافه کردن میوه کیوی به رژیم غذایی خود را در نظر بگیرند.به ویژه این میوه، مقدار بالایی ویتامین K و کلسیم دارد- مواد معدنی موجود در کیوی برای سلامت استخوان ضروری هستند. این مواد، به کاهش خطر آسیب های استخوانی و پوکی استخوان کمک می کنند.

 

 کیوی برای کمک به کنترل فشار خون:همان گونه که پیش تر گفته شد، پتاسیم بالای کیوی از طریق مهار اثرات سدیم در بدن، به تعادل الکترولیت ها کمک می کند. بنابراین، کیوی می تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید باشد.کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن:ویتامین C موجود در کیوی می تواند به تقویت ایمنی بدن شما کمک میکند. کیوی، مقدار بالایی ترکیبات آنتی اکسیدان و ویتامین E دارد که به افزایش تعداد سلول های T کمک کرده و باعث سیستم ایمنی قوی تر می شود.

 

فواید کیوی برای کودکان

میوه کیوی، انتخاب خوبی برای کودکان نیز هست. این میوه  با داشتن مقدار بالای ویتامین C و دیگر مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم، آهن و سدیم، می تواند برای کودکان نیز مفید باشد.خوردن یک عدد کیوی، 230 درصد نیاز روزانه ویتامین C را برای کودکان تامین می کند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند، جذب آهن را افزایش داده و به درمان زخم ها کمک می کند. این میوه، به دلیل مقدار بالای فیبر، یبوست را کاهش می دهد. این میوه، سرشار از آنتی اکسیدان های مبارز با بیماری است که خطر بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلب را کاهش می دهند.کیوی، همچنین کیوی دارای فیتونوترینت های ضروری است که به ترمیم DNA کمک کرده و در برابر سرطان از بدن محافظت می کند. مصرف روزانه کیوی می تواند احتمال آسم را کاهش دهد.

 

کیوی

 

انواع روش خشک کردن کیوی

 

۱- خشک کردن کیوی با استفاده از فر

 

استفاده از فر می‌تواند یکی از بهترین راه‌های خشک کردن این میوه خوشمزه و مقوی باشد. برای این کار کافی است کف سینی فر را با کاغذ پارچمنت پوشانده و ورقه‌های کیوی را با حفظ فاصله روی آن بچینید سپس درجه‌ی فر را روی ۱۳۰ تا ۱۴۰ قرار داده و سینی را درون فر بگذارید و مدتی زمان دهید تا کیوی‌ها کاملا خشک شوند.

زمانی که متوجه شدید ورقه‌های کیوی بافتی چرمی پیدا کرده‌اند و تا حدی منعطف شده‌اند فر را خاموش کرده و سینی را از درون آن خارج کنید و مدتی زمان دهید تا ورقه‌های کیوی خنک شوند و پس از خنک شدن کامل کیوی‌ها آن‌ها را در ظرف دردار پلاستیکی یا شیشه‌ای ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

 

 

۲- خشک کردن کیوی با استفاده از نور خورشید

 

یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین راه‌های خشک کردن کیوی، استفاده از نور خورشید است زیرا برای خشک کردن آن نیازی به وسیله خاصی نیست. البته که لازم به ذکر است این روش فرایندی بسیار طولانی دارد همینطور ممکن است چند روز طول بکشد. به همین خاطر ما پیشنهاد می‌کنیم اگر برای رسیدن به نتیجه عجله دارید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

برای خشک کردن کیوی به وسیله‌ی نور خورشید ابتدا کیوی‌ها را به شکل ورقه‌ای برش داده و با فاصله بر روی یک توری استیل ضد زنگ بگذارید و توری را زیر نور خورشید قرار دهید. از آنجایی که خنکی هوا باعث می‌شود که کیوی‌ها مرطوب شوند بهتر است زمانی که نور خورشید دیگر به آن‌ها نمی‌خورد کیوی‌ها را در محلی سرپوشیده قرار داده و روز بعد دوباره در معرض نور خورشید بگذارید.

زمانی که ورقه‌های کیوی‌ به اندازه‌ی دلخواه شما خشک شدند آن‌ها را از زیر نور خورشید دور کرده و بگذارید تا کاملا خشک شوند سپس آن‌ها را در ظرف دردار در محلی خشک و خنک نگهداری کنید.

 

کیوی

 

۳- خشک کردن کیوی با استفاده از دستگاه خشک‌کن

استفاده از این روش برای کسانی که دستگاه خشک‌کن دارند بسیار پیشنهاد می‌شود زیرا این دستگاهه همان‌طور که از نامش پیدا است، ورقه‌های کیوی و هر میوه‌ دیگری را به بهترین شکل ممکن خشک می‌کند.

برای خشک کردن کیوی با استفاده از دستگاه خشک‌کن ابتدا باید کیوی‌ها را به صورت ورقه‌ای برش داده (اگر مایل بودید می‌توانید پوست کیوی‌ها را نگیرید) و ورقه‌های کیوی را به مدت ۵ الی ۱۲ ساعت درون دستگاه قرار داده تا خشک شوند.

 

۴- خشک کردن کیوی با استفاده از ماکروفر

استفاده از ماکروفر نیز می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای خشک کردن کیوی باشد. برای این کار کافی است پس از شستن کامل و گرفتن پوست‌ کیوی‌ها (در صورت تمایل) آن‌ها را به صورت ورقه‌ای برش داده و با رعایت فاصله درون ماکروفر قرار دهید و هر ۵ دقیقه به آن سر بزنید تا کیوی‌ها به مقدار دلخواه شما خشک شوند.

 

کیوی

 

خواص میوه خشک شده

 

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن: کیوی خشک دارای مقدار بسیار زیادی اسیدفولیک و ویتامین C است که مقاومت بدن را در مقابل انواع سرماخوردگی افزایش می‌دهد.

 

  1. کاهش فشار خون: مصرف کیوی خشک شده از لخته شدن خون در شریانات قلب پیشگیری می‌‌کند. کیوی خشک سرشار از پتاسیم است که یک ماده‌ی مفید برای سلامتی قلب محسوب می‌شود.

 

  1. تقویت دستگاه گوارش: کیوی خشک این امکان را فراهم می‌سازد که هضم پروتئین موجود در مواد غذایی به بهترین شکل انجام شود. در نتیجه بروز سوء هاضمه، ورم معده و گازهای معده با خوردن این میوه خشک را کاهش می‌دهد.

 

  1. درمان استرس: استفاده از ۴ عدد کیوی خشک شده در روز با فاصله زمانی معین می‌تواند راه‌حل فوق‌العاده‌ای برای درمان استرس باشد.

 

کلام اخر

 

کیوی میوه‌ای با ظاهری استثنائی است که خواص متعددی برای سلامتی بدن دارد. اگر به لاتکس حساسیت ندارید، می‌توانید هر روز کیوی بخورید. این میوه منبع عالی ویتامین C و فیبر به شمار می‌رود. از جمله خواص کیوی می‌توانیم بهبود بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن بدن، کمک به هضم، درمان سرطان، تقویت سلامت قلب و مبارزه با التهاب را نام ببریم. این میوه‌ی مقوی را می‌توانید به‌عنوان میان وعده نوش جان کرده یا آن را به اسموتی اضافه کنید تا از خواص و مواد مغذی موجود در آن بهره‌مند شوید