خواص شگفت انگیز پرتقال خشک

میوه پرتقال

پرتقال یکی از میوه‌ها و مرکبات قدیمی و پرمصرف است که انسان از آن استفاده کرده است همچنین خواص پرتقال خشک برای پوست و بدن فراوان هست و با وجود مواد و ریز مغذی های بسیار مفید موجود در خود خواص زیادی بخصوص در تصفیه خون و بهبود و پیشگیری از بیماری‌های بسیاری را دارد. پرتقال اولیه کوچک، تلخ و پر از هسته بوده است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت‌تر و شیرین‌تر شده است. پرتقال سرشار از ویتامین های B,C دارای آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و مس است. ویتامین C که از عوامل مهم مهارکننده سرطان است و پرتقال منبع اصلی این ویتامین محسوب می‌شود. در غفاری دایت می‌خواهیم خواص بی‌نظیر پرتقال را به شما معرفی کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید برای استفاده از خواص پرتقال برای ریه و پاکسازی آن چه باید کرد.

 

 

فواید پرتقال

پرتقال را می‌توان به صورت میوه مصرف کرد و یا آب پرتقال را تنها و یا با سایر میوه‌ها یا مرکبات مانند لیموشیرین مصرف نمود. همچنین استفاده از پوست پرتقال نیز فواید بسیاری از جمله کاهش فشار خون، سرکوب افسردگی و اضطراب، بهبود سلامت قلب، کاهش کلسترول و کاهش وزن دارد.

 

فواید پرتقال برای کبد انسان

با توجه به وجود مواد عالی و مغذی موجود در این میوه به دلیل داشتن ویتامین A فراوان و همچنین وجود ماده‌ای به نام کاروتنوئید باعث رفع اختلالات کبدی شده و برای سلامت کبد و بهبود کبد چرب بسیار مفید است. خواص پرتقال برای کبد می‌توان به خواص آنتی‌اکسیدانی آن اشاره کرد که سبب افزایش سلامت کبد می‌گردد.

 

 

 خواص پرتقال برای ریه

پوست پرتقال حاوی فلاونون‌ها (آنتی اکسیدان‌های قوی) است که مملو از ترکیبات طبیعی سرکوب‌کننده هیستامین است و شما می‌توانید با استفاده از این داروی گیاهی از عوارض خواب آلودگی آنتی هیستامین‌ها بکاهید و به علت این ویژگی پوست پرتقال را به‌عنوان داروی گیاهی پاک‌سازی کننده ریه می‌توانید مصرف کنید، می‌شناسند. بنابراین بهتر است برای استفاده از فواید پرتقال برای ریه، از پوست پرتقال نیز استفاده کنید.

 

فواید پرتقال برای کودکان

خواص پرتقال برای کودکان بسیار زیاد است ولی مهم‌ترین آن مربوط به تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها است. خواص پرتقال در تقویت سیستم ایمنی، یک حقیقت علمی اثبات شده است که نه‌تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز اهمیت بسیاری دارد. با این وجود اهمیت آن برای کودکان بیشتر است؛ زیرا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. بهترین راهکار برای استفاده از خواص پرتقال برای کودکان این است که هر روز صبح یک لیوان آب پرتقال تازه میل کنند و به دلیل خاصیت اسیدی آن، بهتر است بین صبحانه یا پس از آن مصرف شود تا به معده آن‌ها آسیبی وارد نشود. همچنین از دیگر خواص پرتقال برای کودکان، خواص آنتی اکسیدانی آن است که سبب می‌شود به دلیل حساسیت سلول‌های بدن آن‌ها در برابر تشعشعات و رادیکال‌هیا آزاد، مقاومت بیشتری پیدا کنند.

 

فواید پرتقال در بارداری

پرتقال خونی نیز مانند سایر پرتقال‌ها دارای مقادیر زیادی ویتامین C وکلسیم است و یک منبع بزرگ برای آنتی اکسیدان ها به حساب می‌آید که می‌تواند در دوران بارداری با وجود این مواد، یک تغذیه خوب و مفید برای تامین این مواد برای جنین و مادر باردار باشد. از خواص پرتقال در بارداری می‌توان به خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن نیز اشاره کرد. همچنین با تقویت سیستم ایمنی مادر، برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها فایده دارد.

 

 

با خواص شگفت انگیز پرتقال خشک آشنا شوید

خواص پرتقال خشک بسیار زیاد است. پرتقال نوعی از مرکبات است که به صورت طبیعی در فصل پاییز و زمستان رشد می‌کند. با استفاده کردن از پرتقال خشک می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن در سایر فصول سال استفاده کنید. پرتقال خشک به مقدار فراوان در قاره‌ی آمریکا یافت می‌شود و تحقیقات نشان داده است، کسانی که پرتقال خشک را در رژیم غذایی روزانه خود قرار داده‎‌اند، به سرطان معده دچار نشده‌اند.

در ادامه به چند خواص شگفت انگیز پرتقال خشک برای انسان میپردازیم:

۱- کاهش وزن

پرتقال خشک سرشار از فیبر است و یک میان وعده سالم و خوشمزه برای کاهش وزن محسوب می‌شود. مصرف پرتقال خشک به هضم غذا کمک می‌کند یکی از خواص شگفت انگیز پرتقال است  و از همین روی یک گزینه فوق العاده برای افرادی است که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند.

 

۲- کاهش قند خون

مصرف پرتقال خشک روزانه باعث کاهش سطح گلوکز خون می‌شود. این میوه خشک فیبر زیادی دارد و یک خوراکی سالم برای افراد دیابتی محسوب می‌شود. اگر به دیابت مبتلا هستید، می‌توانید با خیال راحت از پرتقال خشک به عنوان میان وعده استفاده کنید.

 

۳- کاهش کلسترول

یکی دیگر از خواص پرتقال خشک، کاهش کلسترول خون است. مصرف روزانه پرتقال خشک سطح کلسترول مضر خون را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پرتقال خشک می‌تواند به کاهش غلظت کلسترول بد خون یا LDL و افزایش کلسترول خوب یا HDL کمک زیادی کند.

 

۴- جلوگیری از تهوع

اگر دچار حالت تهوع شده‌اید، می‌توانید از مقداری پرتقال خشک استفاده کنید. خوردن پرتقال خشک باعث از بین رفتن حالت تهوع می‌شود و از همین رو یک انتخاب فوق العاده در ماه‌های اول بارداری است.

 

۵- کاهش التهاب در بدن

پرتقال خشک حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ های فراوانی است از همین رو به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند و یک خوراکی فوق العاده خوشمزه و مفید برای جلوگیری از التهاب و ابتلا به بیماری‌ های مزمن است.

 

 

۶- جلوگیری از سرطان

پرتقال خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان و فلاونوئیدهای مفید است که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. مصرف پرتقال خشک از بروز سرطان جلوگیری می‌کند و در درمان سرطان نیز تا حد زیادی موثر است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پرتقال خشک منجر به مهار تومورهای سرطانی می‌شود و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

 

۷- بهبود عملکرد کلیه

مصرف پرتقال خشک خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد و موجب کم شدن میزان اسیدیته ادرار می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن پرتقال خشک از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند و مانع ایجاد سنگ کلیه می‌شود.

 

۸- جلوگیری از درد

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پرتقال خشک اثر ضد درد و ضد التهابی دارد و می‌تواند به کاهش درد کمک زیادی کند. در یک مطالعه تزریق عصاره پوست پرتقال با دوزهای مختلف به موش‌ها نشان داد که هر چقدر دوز عصاره پرتقال بیشتر باشد، خاصیت ضد درد بودن آن افزایش پیدا می‌کند.

 

۹- درمان کم خونی

پرتقال سرشار از ویتامین C است و این ویتامین نقش مهمی بر جذب آهن دارد. مصرف روزانه پرتقال خشک می‌تواند از کمبود آهن جلوگیری کند و جذب آهن را از طریق دستگاه گوارش افزایش دهد. بهتر است پرتقال خشک را بعد از غذاهای سرشار از آهن مصرف کنید.

 

۱۰- بهبود پوست

پرتقال خشک حاوی آنتی ‌اکسیدان است و مصرف آن از آسیب سلول‌های پوستی در برابر رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. مصرف منظم پرتقال خشک موجب افزایش کلاژن سازی و صافی پوست می‌شود و خطر بروز چین و چروک‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

 

 

پنج روش کاربردی خشک کردن پرتقال

 

خشک کردن پرتقال در آفتاب

یکی از روش‌های درست کردن پرتقال خشک استفاده از نور خورشید است. به این صورت که بعد از آماده سازی پرتقال‌ها آن‌ها را درون یک سینی چیده و زیر آفتاب قرار دهید تا به مرور زمان خشک شود.

توجه کنید که در روز چندین بار باید پرتقال‌ها را زیر و رو کنید تا کپک نزنند. در زمانی که هوا خنک شد حتما ظرف میوه را در محیط بسته گذاشته چرا که رطوبت هوا باعث خراب شدن چیپس پرتقال می‌شود.

 

خشک کردن پرتقال در فر

برای خشک کردن پرتقال در فر باید ابتدا فر را گرم کنید و دمای آن را بر روی 70 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.. بعد از آن پرتقال‌های برش داده شده را در سینی با فاصله از هم چیده و آن را داخل فر قرار دهید. به فاصله هر دو ساعت یکبار باید آن‌ها را جابجا کنید تا بطور یکنواخت خشک شوند.

روش دیگر برای خشک کردن پرتقال‌ها در فر وجود دارد که درجه فر را در کمترین دما قرار داده و پرتقال‌ها را داخل آن قرار می‌دهید. در این روش باید کمی درب فر را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد.‌ دقت کنید که هر ۲ ساعت یکبار سینی را جابجا کنید تا پرتقال‌ها بطور یکنواخت خشک شوند.

زمانی که پرتقال های اسلایس شده تنها کمی نمدار بودند، آن ها را از فر خارج کنید تا سرد شده و رطوبتشان کاملا از بین برود.

 

خشک کردن پرتقال روی بخاری

از دیگر روش‌های خشک کردن پرتقال استفاده از بخاری یا شوفاژ است. در این روش کافیست برش‌های پرتقال را روی یک فویل آلومینیومی یا ورق روغنی قرار دهید. سپس این ورق را روی بخاری گذاشته و منتظر خشک شدن آن بمانید.

برای خشک شدن یکدست پرتقال‌ها باید در روز چندین بار آن‌ها را پشت و رو کنید تا هر دو طرف آن بطور یکنواخت خشک شوند. دقت کنید که حتما درجه حرارت بخاری و یا شوفاژ روی کمترین حرارت باشد تا برش‌های پرتقال نسوزند یا خراب نشوند.

 

خشک کردن پرتقال در دستگاه میوه خشک کن

استفاده از دستگاه میوه خشک کن یکی از بهترین روش ها برای درست کردن چیپس پرتقال است که با کمک آن در کمترین زمان و به بهترین شکل می‌توانید پرتقال‌ها را خشک کنید.

در این روش باید برش‌هایی پرتقال را درون سینی دستگاه چیده و درجه آن را روی ۵۷ درجه سانتی گراد تنظیم کرد. فراموش نکنید که حتما باید برش‌های میوه بصورت یکدست باشد تا در زمان استفاده از دستگاه، پرتقال‌ها بطور یکنواخت خشک شوند.

مدت زمان خشک شدن پرتقال‌ها در دستگاه میوه خشک بستگی به ضخامت برش‌ها دارد ولی بطور تقریبی بین 4 تا 12 ساعت زمان لازم است تا یک چیپس پرتقال خوشمزه داشته باشید.

 

 

نحوه نگهداری میوه پرتقال خشک

  • بعد از عملیات خشک شدن میوه ها در فر و ماکروفر و...، آن ها را برای یک تا دو ساعت در هوای آزاد بگذارید تا به خوبی سرد شده و رطوبت موجود در آن ها کاملا بیرون بیاید.
  • برای نگهداری میوه های خشک شده برای طولانی مدت، از ظرف های درب دار پلاستیکی استفاده کنید.
  • می توانید پرتقال ها را در کیسه های پلاستیکی ریخته و در فریزر نگهداری کنید.

 

سخن پایانی

پرتقال خشک شده یکی از بهترین و مقوی ‌ترین خوراکی ها به حساب می‌آید که برای تمام سنین مناسب است. این میوه حاوی آهن و ویتامین C بوده و با خشک کردن آن هیچ کدام از خواص آن از بین نمی‌رود.

 همانطور که در این پست از وبلاگ تاوریس صنعت گفته شد برای خشک کردن این میوه روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کس می‌تواند بسته به شرایطی که دارد یکی از روش ‌ها را انتخاب و چیپس پرتقال را آماده کند.

اما بهترین روش برای داشتن چیپس پرتقال خوش طعم و عطر استفاده از دستگاه میوه خشک کن است که با استفاده از آن، میوه کمتر در مجاورت هوا قرار گرفته و تغییری در رنگ و مزه آن ایجاد نمی‌شود.

 

جهت استعلام قسمت انواع دستگاه میوه خشک کن خانگی و صنعتی به صفحه محصولات مراجعه فرمایید